Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 736
Wersja aktualna od 2024-03-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 736
Wersja aktualna od 2024-03-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2024/736

z dnia 1 marca 2024 r.

w sprawie kodeksu praktyk dotyczącego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Silne zaangażowanie obywatelskie na rzecz waloryzacji wiedzy ma zasadnicze znaczenie dla przyspieszenia wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań oraz opracowywania nowych technologii, produktów i usług z myślą o sprostaniu najpilniejszym wyzwaniom społecznym, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwej ekologicznej i cyfrowej transformacji (1).

(2)

W kodeksie praktyk dotyczącym zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy uwzględniono nowe kierunki wyznaczone w zaleceniu Rady w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy, ponieważ zachęca się w nim do ustanawiania powiązań między wszystkimi podmiotami działającymi w sferze badań naukowych i innowacji oraz do sprzyjania współtworzeniu między tymi podmiotami, a także podkreśla się w nim znaczenie umiejętności i praktyk w zakresie przedsiębiorczości (2). Kodeks praktyk wnosi również wkład w realizację działania „Udoskonalenie wskazówek UE dotyczących lepszej waloryzacji wiedzy” stanowiącego jeden z elementów programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 (3).

(3)

W konkluzjach Rady w sprawie Nowego europejskiego planu na rzecz innowacji stwierdzono, że społeczności, miasta i regiony odgrywają ważną rolę w budowaniu konkurencyjnych w skali światowej ekosystemów badań naukowych i innowacji oraz strategii wzrostu. Potwierdzono w nich ponadto potrzebę zachęcania instytucji szkolnictwa wyższego, aby zwiększały swoje zdolności do współpracy ze swoimi ekosystemami, w tym z podmiotami społecznymi, poprzez szerzenie niezbędnej wiedzy oraz niezbędnych umiejętności i kompetencji (4).

(4)

W zaleceniu Rady w sprawie Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie wezwano do propagowania zwiększania aktywnego udziału obywateli i społeczeństwa w badaniach naukowych i innowacjach we wszystkich ich wymiarach, zwiększania świadomości korzyści i oddziaływania badań naukowych i innowacji na codzienne życie ludzi, zapewnienia większej różnorodności podejść do projektowania i wdrażania polityki w zakresie badań naukowych i innowacji oraz sprawienia, aby badania naukowe i innowacje miały większe znaczenie dla społeczeństwa (5).

(5)

W zaleceniu Rady (6) w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie państwom członkowskim zalecono położenie szczególnego nacisku na programy mające na celu wzmocnienie umiejętności potrzebnych naukowcom do zaangażowania się w działania związane z waloryzacją wiedzy oraz promowanie i wspieranie systemów oceny i wynagradzania naukowców, które m.in. obejmują uznawanie różnorodności produktów i działań, uwzględniając interakcję ze społeczeństwem.

(6)

Przejście na system otwartej nauki i otwartych innowacji zarówno wiąże się z wyzwaniami, jak i stwarza szanse dla zmieniającego się ekosystemu badań naukowych i innowacji. Znaczenie podejścia opartego na nauce obywatelskiej jako kluczowego elementu europejskiej przestrzeni badawczej przyczyniającego się do rozwoju badań naukowych wzrosło, natomiast zaangażowanie obywateli i społeczeństwa w działania związane z badaniami naukowymi i innowacjami zwiększa znaczenie badań naukowych jako metody zaspokajania potrzeb społecznych i sprzyja budowaniu zaufania do nauki. Zmiany te powinny zapewnić doskonałość i oddziaływanie unijnych inwestycji w badania naukowe i innowacje, a jednocześnie chronić interesy Unii. W tym kontekście zestaw narzędzi służący przeciwdziałaniu zagranicznej ingerencji w badania naukowe i innowacje (7) sprzyja zwiększaniu świadomości i budowaniu odporności w sektorze badań naukowych i innowacji w całej Europie, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa wspólnych działań w dziedzinie badań naukowych i innowacji (8).

(7)

Zaangażowanie obywatelskie na rzecz waloryzacji wiedzy wiąże się z szansami i wyzwaniami, ponieważ w procesie tym mogą brać udział różnego rodzaju podmioty, takie jak uniwersytety, organizacje badawcze, przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), społeczności lokalne i organy na szczeblu gminy, organizacje pozarządowe (NGO), grupy obywateli, partnerzy społeczni oraz instytucje kultury i sztuki, dysponujące unikalnymi kompetencjami i wnoszące unikalny wkład w skuteczną waloryzację wiedzy (9).

(8)

Zaangażowanie obywatelskie powinno stanowić standardową praktykę w dziedzinie waloryzacji wiedzy, w szczególności wówczas, gdy waloryzacja ta ma na celu nie tylko wygenerowanie tradycyjnych czynników napędzających zysk, ale również zapewnienie możliwości lepszego zaspokajania potrzeb obywateli i przyniesienie korzyści społeczeństwu. Działania w tym zakresie powinny wspierać zrównoważone i powtarzające się zaangażowanie grup i społeczności w sprzyjającym środowisku, w którym uzyskiwane korzyści i generowana wartość są doceniane, a organizacje opracowują podejścia strategiczne służące ich propagowaniu.

(9)

Celem kodeksu praktyk dotyczącego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy jest dostarczenie podmiotom działającym w sferze badań naukowych i innowacji skutecznych wytycznych i odpowiednich narzędzi. Kodeks praktyk będzie wspierał podmioty działające w sferze badań naukowych i innowacji w procesie tworzenia sprzyjającego środowiska, ułatwi opracowywanie procesów i praktyk partycypacyjnych oraz wniesie wkład w budowanie zrównoważonego zaangażowania obywatelskiego zapewniającego możliwość lepszego dopasowywania innowacyjnych, opartych na wiedzy rozwiązań do potrzeb obywateli.

(10)

Kodeks praktyk opracowano w oparciu o informacje przekazane przez wspólnotę praktyków ds. zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy, a także na podstawie wyników badania dotyczącego najlepszych praktyk w zakresie zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy (10).

(11)

Do korzystania z kodeksu praktyk zachęca się wszystkie podmioty działające w sferze badań naukowych i innowacji, takie jak uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego, publiczne i prywatne organizacje zajmujące się badaniami naukowymi, innowacjami i technologiami, infrastruktury badawcze i technologiczne, dowolnej wielkości przedsiębiorstwa, decydentów i inne podmioty, takie jak miasta i społeczności, społeczeństwo obywatelskie i grupy obywateli, oraz pośredników, m.in. specjalistów ds. transferu wiedzy i technologii, inkubatory, parki naukowe, laboratoria, centra itp.

(12)

Wprawdzie zalecenia przedstawione w pkt 2 kodeksu praktyk odnoszą się do poziomu organizacji, zawierają one również istotne wskazówki dla pojedynczych naukowców, innowatorów, praktyków w dziedzinie zaangażowania obywatelskiego i członków ich zespołów. Celem zaleceń sformułowanych w pkt 3 kodeksu praktyk jest nadanie kierunku działaniom praktyków zajmujących się opracowywaniem i wdrażaniem programów i inicjatyw w zakresie zaangażowania obywatelskiego; są one również skierowane do wszystkich podmiotów i zainteresowanych stron, które mają kluczowe znaczenie dla powodzenia tych programów i inicjatyw (m.in. obywatele, naukowcy, przedstawiciele przemysłu, pośrednicy i decydenci).

(13)

Wspomniane wytyczne przyczynią się do wzmocnienia prężnie działającego środowiska badań naukowych i innowacji w ramach EPB i zapewnią możliwość lepszego rozpoznawania potencjału zaangażowania obywatelskiego jako czynnika sprzyjającego skutecznej waloryzacji wiedzy oraz pozytywnym przemianom społecznym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.

DEFINICJE

Do celów niniejszego zalecenia stosuje się następujące definicje:

2.

BUDOWANIE ŚRODOWISKA SPRZYJAJĄCEGO ZRÓWNOWAŻONEMU ZAANGAŻOWANIU OBYWATELSKIEMU

2.1.

Zaleca się przyjęcie na poziomie organizacyjnym strategii zaangażowania na rzecz tworzenia wartości w spójnych ramach działania poprzez:

2.2.

Budowanie zdolności i rozwijanie synergii stanowią kluczowe elementy skutecznego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy. Zaleca się:

2.3.

Zaleca się przyjęcie międzydyscyplinarnego i międzysektorowego podejścia do współpracy oraz zagwarantowanie należytego zarządzania aktywami intelektualnymi. To z kolei wymaga:

2.4.

Aby zapewnić włączenie społeczne, różnorodność i równouprawnienie płci, zaleca się:

2.5.

Programy na rzecz zaangażowania obywatelskiego powinny mieć na celu propagowanie powielania i skalowalności działań i projektów dotyczących zaangażowania obywatelskiego, w stosownych przypadkach, poprzez:

2.6.

Zaleca się uznanie i docenienie czasu i wysiłku osób uczestniczących w procesie zaangażowania obywatelskiego, w tym poprzez:

2.7.

Zaleca się wspieranie działań mających na celu zwiększenie świadomości na temat korzyści płynących z waloryzacji wiedzy, w tym poprzez:

2.8.

Zaleca się przyjęcie na szczeblu organizacyjnym jasno określonych ram oceny, aby móc ocenić skuteczność zaangażowania obywatelskiego i procesów partycypacyjnych, które prowadzą do waloryzacji wiedzy, w drodze:

3.

ZARZĄDZANIE ZAANGAŻOWANIEM OBYWATELSKIM NA RZECZ WALORYZACJI WIEDZY

3.1.

Zaleca się jasne określenie i uzgodnienie zachęt i oczekiwań wszystkich partnerów. To z kolei wymaga:

3.2.

Zaleca się utrzymanie dynamiki przez cały proces zaangażowania dzięki:

3.3.

Zaleca się określenie odpowiedniej jednej metody lub kombinacji metod i narzędzi wdrażania (np. żywe laboratoria, platformy dyskusyjne, hakatony, konsultacje itp.), w szczególności poprzez:

3.4.

W celu opracowania i wdrożenia odpowiedniej strategii komunikacyjnej w zakresie działania na rzecz zaangażowania zaleca się:

3.5.

Zaleca się wykorzystanie potencjału technologii cyfrowych w celu ułatwienia działań na rzecz zaangażowania obywateli, w szczególności dzięki łączeniu uczestników z wielu regionów, poprzez:

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2024 r.

W imieniu Komisji

Iliana IVANOVA

Członek Komisji


(1) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Research & innovation valorisation channels and tools - Boosting the transformation of knowledge into new sustainable solutions [„Kanały i narzędzia waloryzacji badań naukowych i innowacji - Pobudzanie przekształcania wiedzy w nowe zrównoważone rozwiązania”], Urząd Publikacji, 2020 r.

(2) Zalecenie Rady (UE) 2022/2415 z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 141).

(3) Załączonego do konkluzji Rady z dnia 26 listopada 2021 r. w sprawie przyszłego zarządzania europejską przestrzenią badawczą.

(4) Dokument Rady 14705/22.

(5) Dokument Rady 13701/21.

(6) Zalecenie Rady z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie (Dz.U. C, C/2023/1640 , 29.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1640/oj).

(7) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Tackling R&I foreign interference - Staff working document [„Przeciwdziałanie zagranicznym ingerencjom w badania naukowe i innowacje - dokument roboczy służb Komisji”], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022 r.

(8) Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady w sprawie „Europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego” (JOIN(2023) 20 final).

(9) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Fostering knowledge valorisation through the arts and cultural institutions [„Wspieranie waloryzacji wiedzy za pośrednictwem instytucji kultury i sztuki”], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022 r.

(10) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Fostering Knowledge valorisation through citizen engagement [„Wspieranie waloryzacji wiedzy za pośrednictwem zaangażowania obywatelskiego”], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2024 r.

(11) Zalecenie (UE) 2022/2415.

(12) Europejski Komitet Regionów, From local to European: Putting citizens at the centre of the EU agenda [„Od perspektywy lokalnej do perspektywy europejskiej: obywatele w centrum agendy UE”], Dyrekcja Komunikacji Europejskiego Komitetu Regionów, 2019 r.

(13) Konferencja w sprawie przyszłości Europy - Komisja Europejska (europa.eu).

(14) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Citizen Science - Elevating research and innovation through societal engagement [„Nauka obywatelska - podnoszenie poziomu badań naukowych i innowacji dzięki zaangażowaniu społecznemu”], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2020 r.

(15) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Fostering Knowledge valorisation through citizen engagement [„Wspieranie waloryzacji wiedzy za pośrednictwem zaangażowania obywatelskiego”], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2024 r.

(16) Na podstawie definicji sektora akademickiego zawartej w opatrzonej komentarzami modelowej umowie o udzielenie dotacji w ramach programu „Horyzont 2020”.

(17) Zalecenie Komisji (UE) 2023/499 z dnia 1 marca 2023 r. w sprawie Kodeksu postępowania dotyczącego zarządzania aktywami intelektualnymi w celu waloryzacji wiedzy w europejskiej przestrzeni badawczej (Dz.U. L 69 z 7.3.2023, s. 75).

(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont Europa” oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).

(19) Zalecenie (UE) 2023/499.

(20) Zalecenie (UE) 2023/499.

(21) Na przykład wytyczne i narzędzia opracowane przez Centrum Kompetencji ds. demokracji uczestniczącej, Do it yourself (DIY) manual for mobilising and engaging stakeholders and citizens in climate change adaptation planning and implementation [„Podręcznik samodzielnego działania na rzecz mobilizacji i zaangażowania zainteresowanych stron i obywateli w planowanie i wdrażanie przystosowania się do zmiany klimatu”] oraz wytyczne dla przedsiębiorstw dotyczące zaangażowania obywatelskiego (grudzień 2023).

(22) Takich jak wspólnota na rzecz europejskich badań naukowych i innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa (CERIS).

(23) Takich jak unijna platforma waloryzacji wiedzy, unijna platforma nauki obywatelskiej, platforma LivingLabs.

(24) Zob. na przykład Climathon (climate-kic.org). Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Pottaki, I., Valorising research through citizens' engagement - How to run hackathons with citizens [„Waloryzacja badań naukowych za pośrednictwem zaangażowania obywatelskiego - Jak poprowadzić hakatony z obywatelami”], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022 r.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00