Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.111.2024.1.ICZ

Czy wobec przestawionego stanu faktycznego, w grudniu 2023 r. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do skorygowania, w odpowiednich okresach podatku VAT należnego z niezapłaconych przez dłużnika faktur VAT za dzierżawę (…), których nieściągalność została uprawdopodobniona w 2021 r. 2022 r. i 2023 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko częściowo prawidłowe, częściowo nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest częściowo prawidłowe, częściowo nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie czy wobec przestawionego stanu faktycznego, w grudniu 2023 r. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do skorygowania, w odpowiednich okresach podatku VAT należnego z niezapłaconych przez dłużnika faktur VAT za dzierżawę (…), których nieściągalność została uprawdopodobniona w 2021 r. 2022 r. i 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Czynny podatnik VAT zakupił 30.11.2020 r. towary (...). Od zakupu ww. urządzeń odliczył podatek VAT naliczony.

Następnie podpisał umowy dzierżawy tych urządzeń z firmą (...)  sp. z .o.o. z siedzibą w (...). Umowy zostały zawarte na okres 3 lat. Strony ustaliły miesięczny czynsz za poszczególne urządzenia. Czynsz miał być płatny w terminie 14 dni od daty dostarczenia faktury VAT, przelewem na konto Wydzierżawiającego.

31.12.2020 r. została wystawiona pierwsza faktura za dzierżawę (...), z terminem płatności 14.01.2021 r. Przez cały 2021 r. i 2022 r. oraz do sierpnia 2023 r. były wystawiane co miesiąc faktury za dzierżawę zarówno (...). Do dnia dzisiejszego kontrahent Wnioskodawcy nie zapłacił za żadną z ww. faktur.

03.03.2021 r., czyli przed upływem 90 dni od terminu płatności, pierwszej z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur za dzierżawę (...), zostało podpisane porozumienie w formie spisania notatki służbowej na okoliczność zmiany terminu zapłaty za wystawione i wystawiane w przyszłości faktury pomiędzy Wnioskodawcą a Dzierżawcą urządzeń. Poniżej treść przedmiotowej notatki:

Strony porozumienia zgodnie postanowiły przedłużyć termin płatności wystawionych dotychczas tj. do 03.03.2021 r. i wystawionych później przez Wnioskodawcę faktur za dzierżawę urządzeń na rzecz sp. z .o.o. do czasu zrealizowania przez sp. z o.o. kontraktu na modernizację (...). Termin zakończenia ww. kontraktu został przedłużony do końca 2023 r. Powyższe ustalenie utracą moc w przypadku postawienia spółki (..) sp. z o.o. w stan upadłości, likwidacji lub restrukturyzacji. W przypadku zaistnienia powyższego przywracane są pierwotne terminy płatności określone na fakturach sprzedaży, z wszystkimi tego konsekwencjami (m.in. odsetki, ulga na złe długi).

Z Portalu Publicznego Krajowego Rejestru Zadłużonych wynika, że w dniu (...)  zarejestrowano postępowanie o zatwierdzenie układu dla sp. z .o.o. (to nowa nazwa spółki sp. z o.o.). Jako dzień układowy ustalono datę (...) .2023 r. W dniu(...) .2023 r. ukazało się następujące obwieszenie o ustalenie dnia układowego:

Nadzorca układu, którym jest (..) SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w postępowaniu restrukturyzacyjnym (postępowaniu o zatwierdzenie układu) dłużnika, którym jest (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, niniejszym na podstawie art. 226a ust. 1 p.r. obwieszcza o ustaleniu dnia układowego na dzień 28 sierpnia 2023 r.

Zgodnie z art. 226c p.r. obwieszcza się, że:

-dłużnikiem jest: (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;

-dane identyfikujące dłużnika (...);

-adres dłużnika to: (...);

-reprezentanci: (...);

-nadzorca układu nie stwierdził, aby dłużnik w ciągu ostatnich 10 lat prowadził postępowanie o zatwierdzenie układu, w którym dokonano obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego, jak również, aby w ciągu ostatnich 10 lat umorzono postępowanie restrukturyzacyjne prowadzone wobec dłużnika, z wyjątkiem sytuacji, gdy umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego nastąpiło za zgodą rady wierzycieli;

-wierzycielowi, dłużnikowi lub nadzorcy wykonania układu przysługuje prawo do wniesienia wniosku o uchylenie skutków niniejszego obwieszczenia, jeżeli prowadzą one do pokrzywdzenia wierzycieli lub jeżeli zostaną ujawnione okoliczności uniemożliwiające dokonanie obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego, o których mowa w art. 226a ust. 2 p.r. Przed wydaniem postanowienia sąd może przesłuchać dłużnika, wierzyciela lub nadzorcę układu. Na postanowienie w przedmiocie uchylenia skutków dokonania obwieszczenia przysługuje zażalenie (art. 226f p.r.)”.

Z kolei (...) .2024 r. na Portalu Publicznym Krajowego Rejestru Zadłużonych ukazało się obwieszenie o następującej treści:

Sąd Rejonowy (...) dla spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych w sprawie o ogłoszenie upadłości dłużnika, którym jest (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zarządził o wpisaniu do repertorium GU sygn. akt (...) wniosku dłużnika o ogłoszenie upadłości, złożonego w dniu (...) 2024 r.

Zarówno Wnioskodawca jak i jego dłużnik od początku współpracy, po dzień dzisiejszy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.

Po dzień dzisiejszy wierzytelności Wnioskodawcy nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie.

W okresie od 02.02.2021 r. do dnia dzisiejszego jednym ze wspólników dłużnika jest córka Wnioskodawcy, która przez cały ww. okres nie posiadała więcej niż 10% udziałów w kapitale zakładowym dłużnika.

Wnioskodawca nie posiada żadnych dokumentów które potwierdzałyby, że dochodził swoich należności, gdyż działał w oparciu o porozumienie stron podpisane 03.03.2021 r. na podstawie którego przedłużono terminy płatności za wszystkie wystawiane przez Wnioskodawcę faktury za dzierżawę urządzeń.

Pytanie :

Czy wobec przestawionego stanu faktycznego, w grudniu 2023 r. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do skorygowania, w odpowiednich okresach podatku VAT należnego z niezapłaconych przez dłużnika faktur VAT za dzierżawę (...), których nieściągalność została uprawdopodobniona w 2021 r. 2022 r. i 2023 r.?

Pana stanowisko:

Zdaniem Wnioskodawcy przysługiwało mu w grudniu 2023 r. prawo do skorygowania, w odpowiednich okresach, VAT należnego na podstawie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług względem wystawionych przez niego w 2021 r. 2022 r. oraz 2023 r. faktur na rzecz (...) sp. z o.o. (później .....sp. z o.o.), których nieściągalność została uprawdopodobniona w 2021 r., 2022 r. oraz 2023 r. gdyż zostały spełnione wszystkie warunki określone w art. 89a ustawy o VAT.

Wierzytelności nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminów ich płatności określonych pierwotnie na fakturach, następnie przedłużonych na podstawie porozumienia z dnia 03.03.2021 r. by na końcu powrócić do pierwotnych terminów określonych na fakturach (z powodu otwarcia postępowania układowego w sierpniu 2023 r.).

Na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej w której dokonywano korekty VAT należnego na podstawie art. 89a ustawy o VAT wierzyciel był podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, a od daty wystawienia faktur dokumentujących wierzytelności nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione.

Ocena stanowiska

Pana stanowisko w sprawie jest częściowo prawidłowe, częściowo nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, określanej często jako tzw. ulga na złe długi, zostały określone w przepisach art. 89a i art. 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą.

Stosownie do treści art. 89a ust. 1 ustawy:

Podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Natomiast w myśl art. 89a ust. 1a ustawy:

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Na mocy art. 89a ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r.:

Przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1) dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2020 r. poz. 814 i 1298), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2) (uchylony);

3) na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a) wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b) dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

4) (uchylony);

5) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6) (uchylony).

W myśl art. 89a ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2021 r.:

Przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1) (uchylony);

2) (uchylony);

3) na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a) wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny;

b) (uchylona);

4) (uchylony);

5) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6) (uchylony).

Jednocześnie, na podstawie art. 89a ust. 3 ustawy:

Korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 89a ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, o której mowa w ust. 1, należność została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Przywołane wyżej przepisy art. 89a ustawy dopuszczają możliwość dokonania przez podatnika korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego, który powstał w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług na terytorium kraju, w sytuacji gdy nabywca towaru bądź usługi nie dokonał zapłaty na rzecz dostawcy. Należy jednak zauważyć, że tylko łączne spełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 89a ust. 1a i ust. 2 ustawy, daje prawo do skorygowania podatku należnego.

Ponadto, stosownie do art. 89a ust. 5 ustawy:

Wierzyciel informuje o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w deklaracji podatkowej, w której dokonuje tej korekty.

Z powołanych przepisów ustawy wynika, że wierzyciel może dokonać korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego wyłącznie w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną.

Oznacza to, że wierzyciel dokonując korekty musi dokonać jej w konkretnej deklaracji, tj. w deklaracji za okres, w którym upłynął 90. dzień od terminu płatności wierzytelności określonego w umowie lub na fakturze. Przy czym składając tę deklarację musi spełnić wszystkie warunki uprawniające go do dokonania takiej korekty.

Jeżeli wierzyciel nie skorzysta z przysługującego mu prawa do dokonania korekty w ww. terminie, może dokonać stosownej korekty w terminie późniejszym, jednak musi „wrócić” do deklaracji za okres, w którym upłynął 90. dzień od umownego terminu płatności, przy czym składając korektę tej deklaracji musi spełnić wszystkie warunki uprawniające go do dokonania takiej korekty.

Na podstawie art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Prawo do skorzystania przez wierzyciela z odliczenia nieściągalnej wierzytelności (czy to „na bieżąco”, czy też poprzez złożenie deklaracji korygującej) – w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2021 r. - wygasa po dwóch latach, licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura dokumentująca nieuregulowaną wierzytelność, a warunki, że wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni oraz dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji, muszą być spełnione zarówno na dzień poprzedzający dzień złożenia rozliczenia za okres, w którym nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona, w którym podatnik dokonuje korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego, jak również na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji korygującej.

Zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem art. 89a ust. 2 ustawy, prawo do skorzystania przez wierzyciela z odliczenia nieściągalnej wierzytelności (czy to „na bieżąco”, czy też poprzez złożenie deklaracji korygującej) wygasa po trzech latach, licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura dokumentująca nieuregulowaną wierzytelność, a warunek, że wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny musi być spełniony na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1.

Ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1626 ze zm.), w której ustawodawca zawarł wprowadzone od 1 października 2021 r. zmiany przepisów dotyczących „ulgi na złe długi” tj. art. 89a oraz art. 89b ustawy o VAT, nie zawiera przepisów przejściowych dotyczących znowelizowanego art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli brak jest przepisu przejściowego, to do oceny skutków danej czynności zastosowanie znajdują przepisy obowiązujące w czasie, gdy czynność ta miała miejsce.

Przepis art. 89a ustawy przewiduje możliwość korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną (tj. wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze). Zatem w celu realizacji „ulgi na złe długi” zastosowanie znajdują przepisy obowiązujące w momencie, w którym nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona.

Jeśli nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona przed 1 października 2021 r., do realizacji ulgi zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy obowiązujące przed tym dniem. Brak jest podstaw do korygowania podstawy opodatkowania i podatku należnego w oparciu o przepisy obowiązujące po 1 października 2021 r. dotyczące wierzytelności, które powstały i których nieściągalność została uprawdopodobniona do 30 września 2021 r., nawet gdy realizacja ulgi, poprzez stosowną korektę deklaracji, następuje już w okresie obowiązywania nowych przepisów, tj. po 30 września 2021 r.

Z opisu sprawy wynika, że Pan jako czynny podatnik VAT zakupił 30.11.2020 r. (…). Od zakupu ww. urządzeń odliczył podatek VAT naliczony.

Następnie podpisał umowy dzierżawy tych urządzeń z firmą (…) sp. z .o.o. Umowy zostały zawarte na okres 3 lat. Strony ustaliły miesięczny czynsz za poszczególne urządzenia. Czynsz miał być płatny w terminie 14 dni od daty dostarczenia faktury VAT, przelewem na konto Wydzierżawiającego.

31.12.2020 r. została wystawiona pierwsza faktura za dzierżawę (...), z terminem płatności 14.01.2021 r.

Przez cały 2021 r. i 2022 r. oraz do sierpnia 2023 r. były wystawiane co miesiąc faktury za dzierżawę (...).

Do dnia dzisiejszego kontrahent Wnioskodawcy nie zapłacił za żadną z ww. faktur.

03.03.2021 r., czyli przed upływem 90 dni od terminu płatności, pierwszej z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur za dzierżawę (...), zostało podpisane porozumienie w formie spisania notatki służbowej na okoliczność zmiany terminu zapłaty za wystawione i wystawiane w przyszłości faktury pomiędzy Wnioskodawcą a Dzierżawcą urządzeń. Strony porozumienia zgodnie postanowiły przedłużyć termin płatności wystawionych dotychczas tj. do 03.03.2021 r. i wystawionych później przez Wnioskodawcę faktur za dzierżawę urządzeń na rzecz (...) sp. z o.o.czasu zrealizowania przez (...) sp. z o.o. kontraktu na modernizację (....). Termin zakończenia ww. kontraktu został przedłużony do końca 2023 r. Powyższe ustalenie utracą moc w przypadku postawienia spółki (...)  sp. z o.o. w stan upadłości, likwidacji lub restrukturyzacji. W przypadku zaistnienia powyższego przywracane są pierwotne terminy płatności określone na fakturach sprzedaży, z wszystkimi tego konsekwencjami (m.in. odsetki, ulga na złe długi).

Zarówno Wnioskodawca jak i jego dłużnik od początku współpracy, po dzień dzisiejszy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Po dzień dzisiejszy wierzytelności Wnioskodawcy nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy w grudniu 2023 r. przysługiwało Panu prawo do skorygowania, w odpowiednich okresach, podatku VAT należnego z niezapłaconych przez dłużnika faktur VAT za dzierżawę (…), których nieściągalność została uprawdopodobniona w 2021 r. 2022 r. i 2023 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opis sprawy, z uwagi na przepis art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r., nie zostanie spełniony jeden z warunków wymienionych w art. 89a ust. 2 ustawy kwalifikujący do dokonania korekty podatku należnego w trybie przewidzianym w art. 89a ust. 1 ustawy w odniesieniu do pierwszej faktury wystawionej 31 grudnia 2020 r.,

Kierując się ww. przepisami ustawy należy stwierdzić, że w okolicznościach przedstawionych w opisie sprawy – nie jest Pan uprawniony do dokonania korekty podatku należnego na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy w odniesieniu do pierwszej faktury wystawionej 31 grudnia 2020 r., która dokumentuje wierzytelność powstałą z tytułu świadczenia usługi dzierżawy (…), bowiem od daty wystawienia tej faktury - upłynęły dwa lata, licząc od końca roku, w którym faktura została wystawiona.

Zatem w stosunku do faktury wystawionej 31 grudnia 2020 r., która dokumentuje wierzytelności, o których mowa w stanie faktycznym, dla których upłynęły dwa lata, licząc od końca roku, w którym faktura ta została wystawiona, nie jest Pan uprawniony do skorzystania z wynikającej z art. 89a ust. 1 ustawy instytucji tzw. „ulgi na złe długi”.

Wobec tego Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Natomiast odnosząc się do możliwości korekty podatku należnego w trybie przewidzianym w art. 89a ust. 1 ustawy w odniesieniu do faktur dokumentujących wierzytelności powstałe z tytułu świadczenia usługi dzierżawy (…) od stycznia 2021 r. do września 2021 r., których:

-wierzytelność została uprawdopodobniona,

-zarówno Wnioskodawca jak i jego dłużnik od początku współpracy, po dzień dzisiejszy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.

-po dzień dzisiejszy wierzytelności nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie,

przysługuje Panu prawo do skorzystania z korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy w związku z art. 89a ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r., w grudniu 2023 r. tj. w okresie dwóch lat, licząc od końca roku, w którym faktury zostały wystawione.

Tak samo - odnosząc się do możliwości korekty podatku należnego w trybie przewidzianym w art. 89a ust. 1 ustawy w odniesieniu do faktur dokumentujących wierzytelności powstałe z tytułu świadczenia usługi dzierżawy (…) od października 2021 r. do sierpnia 2023 r., których:

-wierzytelność została uprawdopodobniona,

-zarówno Wnioskodawca jak i jego dłużnik od początku współpracy, po dzień dzisiejszy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.

-po dzień dzisiejszy wierzytelności nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie,

przysługuje Panu prawo do skorzystania z korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 w związku z art. 89a ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2021 r., tj. w grudniu 2023 r. w okresie trzech lat, licząc od końca roku, w którym faktury zostały wystawione.

Tym samym Pana stanowisko w odniesieniu do powyższego jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00