Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-09-01

Zmiany w VAT - interpretacje urzędów skarbowych

1. Jeśli firma przekazuje na cele reklamowe foldery, katalogi, produkowane przez nią wyroby, to czynności takie nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT jako związane bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem? 2. Czy w przypadku przekazania upominków uprzednio zakupionych (np. pióra, albumy, krawaty, biżuteria itp.) należy potraktować je jako niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wystawiać faktury wewnętrzne i naliczać VAT należny? Czy dotyczy to również prezentów o małej wartości w przypadku braku ewidencji ich przekazania? 3. Czy zużycie kawy, herbaty lub ciasteczek na cele reprezentacji i reklamy, należy udokumentować fakturą VAT wewnętrzną, z naliczonym podatkiem VAT? Czy VAT naliczony, zawarty w fakturach dokumentujących zakup posiłków profilaktycznych, podlega odliczeniu, czy też należy potraktować go jako niepodlegający odliczeniu na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy?

1 czerwca br. weszła w życie pierwsza większa nowelizacja ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Część problemów pozostała nadal niewyjaśniona. Ostatnio pojawiły się interpretacje organów podatkowych na tematy najbardziej interesujące podatników. Większość z nich nadal nie wyjaśnia najbardziej kontrowersyjnych kwestii. Przedstawiamy najbardziej interesujące interpretacje.
Reprezentacja i reklama, posiłki profilaktyczne
Pismo Izby Skarbowej w Lublinie z 13 lipca 2005 r. nr PP. 2-448/I/255/04
Po zweryfikowaniu informacji Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie, zawartej w piśmie Nr PP. 2-443/47/04 z 8 lipca 2004 r., na złożone zapytanie wyjaśniam, co następuje. Z unormowań zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wynika, że opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem podlega wszelkie nieodpłatne przekazanie (wręczenie) przez podatnika towarów (bez wynagrodzenia), w tym darowizny na cele związane i niezwiązane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, o ile podatnikowi z tytułu ich nabycia przysługiwało prawo do odliczenia podatku. Przekazanie przez podatnika na cele reklamowe folderów, katalogów, zawierających informację o wyrobach produkowanych w Spółce, a także wyrobów produkowanych w Spółce, w związku z tym, że przekazany towar spełnia kryteria prezentu o małej wartości, w rozumieniu art. 7 ust. 3-6 powołanej ustawy, to przekazanie takiego towaru nie jest uznawane za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu. Przekazanie natomiast towarów niebędących prezentami o małej wartości na cele reprezentacji i reklamy w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, określonych w art. 19 ust. 1-5 powołanej ustawy, czyli z momentem przekazania towaru na ww. cele (art. 19 ust. 16 ustawy). Przekazanie towaru powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną (art. 106 ust. 7 ustawy). Powyższe odnosi się również do przekazania upominków (pióra, albumy krawaty, kalendarze). Nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa, w tym np. poczęstunek napojami podczas spotkań z klientami. W kwestii posiłków profilaktycznych stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy na pracodawcy ciąży wynikający z przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 169, poz. 1650)
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00