Porada
Czy likwidując działalność, należy ująć maszynę w remanencie likwidacyjnym
Od 2002 r. jako osoba fizyczna prowadzę zakład stolarski. W listopadzie 2003 r. zakupiłem do firmy frezarkę. Od tego zakupu odliczyłem VAT. 30 września 2008 r. chcę zlikwidować stolarnię. Czy w związku z likwidacją działalności powinienem ująć maszynę w remanencie likwidacyjnym i czy powinienem naliczyć podatek VAT?
problem
rada
Jeżeli Czytelnik zakończy prowadzenie działalności gospodarczej (w tym przypadku w zakładzie stolarskim, jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i opodatkowania towarów, które pozostały na dzień likwidacji, w tym frezarki. Jeżeli jednak zakończy on działalność (w zakładzie stolarskim), ale jednocześnie będzie wykonywał inną działalność opodatkowaną VAT, np. na podstawie umowy najmu odda frezarkę w odpłatne używanie, to wówczas nie straci statusu podatnika VAT. Tym samym nie będzie zobowiązany do sporządzenia spisu z natury oraz zapłaty podatku należnego.
uzasadnienie
Należy rozpatrzyć 2 przypadki.
1. Podatnik nie kontynuuje działalności
Środek trwały, przy którego nabyciu nabywca odliczył VAT, musi być wykazany w remanencie. Wynika to z zasad sporządzania remanentu likwidacyjnego, które zostały omówione w rozdziale 4 ustawy o VAT, regulującym reguły opodatkowania przy likwidacji działalności spółki i zaprzestaniu działalności przez osobę fizyczną.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right