Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2012-09-12

Sprzedaż ciągła - sposób na uproszczenie rozliczeń VAT

Brak definicji sprzedaży ciągłej powoduje, że cały czas trwają spory, jaka sprzedaż może być udokumentowana jedną fakturą po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Najem, leasing, dostawa energii, wody itp. - to bez wątpienia sprzedaż ciągła. Problem powstaje, gdy mamy do czynienia z dostawą towarów czy np. usługą transportową. Spór powinny rozwiązać nowe regulacje, które mają wejść w życie 1 stycznia 2013 r.

Jednym z elementów faktury jest dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a gdy data ta różni się od daty sprzedaży - również data sprzedaży. W przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury (§ 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie faktur). Jest to jedyne miejsce w przepisach VAT, w którym ustawodawca posługuje się pojęciem sprzedaży o charakterze ciągłym.

Uznanie dokonanych czynności za sprzedaż o charakterze ciągłym ma swoje konsekwencje. W takim przypadku podatnik ma czas na wystawienie faktury do siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 9 ust. 2 rozporządzenia), gdy obowiązek podatkowy dla tych czynności powstaje na zasadach ogólnych (tj. w dniu wystawienia faktury, ale nie później niż siódmego dnia od dnia wystawienia faktury). W takim przypadku jeśli faktura jest wystawiana po zakończeniu okresu rozliczeniowego, powoduje to przeniesienie obowiązku podatkowego na kolejny okres rozliczeniowy. Nie może on powstać jednak później niż siódmego dnia od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego.

Za datę wykonania czynności ciągłych przyjmuje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego.

Sposób ustalania obowiązku podatkowego

Data wystawienia faktury - sprzedaż ciągła

Data wystawienia faktury - pozostała sprzedaż

Zasady ogólne - w dniu wystawienia faktury, nie później niż siódmego dnia od dnia dokonania dostawy lub wykonania usługi

Do siódmego dnia od dnia zakończenia miesiąca

Do siódmego dnia od dnia dokonania każdej dostawy lub wykonania usługi

Zasady szczególne

Najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego

Najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego

Jak zatem zdefiniować pojęcie sprzedaży ciągłej? Ustawa o VAT zawiera tylko definicję sprzedaży. Zaliczamy do niej zarówno odpłatną dostawę towarów, jak i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT). Nie jest natomiast zdefiniowane pojęcie ciągłości.

Wielokrotnie próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały sądy. W wyroku NSA z 24 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 157/11) czytamy: Istotą świadczenia ciągłego jest pewna stałość i trwałe spełnianie świadczenia w czasie, która powoduje niemożność wyróżnienia powtarzających się odrębnych czynności stanowiących samodzielne świadczenia i w konsekwencji określenia dnia dokonania danej czynności, jako dnia spełnienia świadczenia.

(...) Pomijając jednak czynnik czasu, wskazany w powyższej konstatacji, istotną cechą tego rodzaju czynności jest również to, że moment rozpoczęcia ich wykonywania jest uchwytny, natomiast czas ich zakończenia nie jest z góry oznaczony. W tym miejscu należy podkreślić, że wspomniana cecha charakterystyczna usług/dostaw ciągłych, tj. brak możliwości jednoznacznego wskazania momentu ich wykonania (zakończenia) - skutkuje tym, że moment powstania obowiązku podatkowego jest trudny do uchwycenia (np. dostawa energii, najem) - na co wskazuje w Leksykonie VAT 2009 r. Unimex Wrocław 2009, J. Zubrzycki. Gdyby bowiem przyjąć, że jedyną istotną cechą dla tego rodzaju czynności była ich pewna powtarzalność, co sugeruje autor skargi kasacyjnej, to sama redakcja umowy, wprowadzającej określony cykl wykonywania czynności, bez względu na częstotliwość ich wykonywania, jak również możliwość (czy też ekonomiczny sens) ich wyodrębnienia już niewątpliwie przesądzałaby o "ciągłości". Słusznie zatem Sąd I instancji przyjął, że istotą świadczenia ciągłego jest pewna stałość i trwałe spełnianie świadczenia w czasie, która powoduje niemożność wyróżnienia powtarzających się odrębnych czynności stanowiących samodzielne świadczenia i w konsekwencji określenia dnia dokonania danej czynności, jako dnia spełnienia świadczenia.

Jak z tego wynika, sprzedaż ma charakter sprzedaży ciągłej, gdy:

● nie można wyróżnić powtarzających się odrębnych czynności, stanowiących samodzielne świadczenia,

● nie można określić dnia dokonania danej czynności,

● wykonywane czynności charakteryzuje pewna stałość i trwałe spełnianie świadczenia w określonym przedziale czasowym.

Warunki te muszą być spełnione łącznie.

Przykładowe stanowiska organów podatkowych na temat tego, jakie usługi można uznać za ciągłe

Rodzaj usług

Stanowisko organów podatkowych

Usługi konserwacji, naprawy oraz usługi pogotowia elektrycznego instalacji elektrycznych, na które sporządzane są umowy terminowe

Są to usługi ciągłe (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 27 kwietnia 2011 r., nr IPTPP4/443-80/12-2/UNR)

Usługi transportowe, nawet gdy są sporządzone umowy terminowe

Nie są to usługi ciągłe (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 stycznia 2012 r., nr IPPP3/443-1380/11-4/SM)

Usługi na rzecz instytucji finansowych lub na rzecz pośredników finansowych związane z pozyskiwaniem (poszukiwaniem) potencjalnych klientów zainteresowanych produktami tych instytucji

Są to usługi ciągłe (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 grudnia 2012 r., nr IBPP3/443-1022/11/IK)

Usługi reklamowe

Są to usługi ciągłe (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 grudnia 2011 r., nr ILPP1/443-1235/11-4/MS)

Pośrednictwo w zawieraniu umów sprzedaży wyrobów i usług

Brak jednolitego stanowiska. Są opinie, że są to usługi ciągłe (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 września 2011 r., nr ILPP2/443-884/11-4/MN)

Pojawiają się również opinie, że nie są to usługi ciągłe (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 czerwca 2011 r., nr IPPP1/443-405/11-2/AW)

Usługi związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów na podstawie stałej umowy

Nie są to usługi ciągłe (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 sierpnia 2011 r., nr IBPP2/443-606/11/RSz)

Usługi hostingu lub usługi administrowania stroną internetową

Są to usługi ciągłe (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 kwietnia 2011 r., nr IBPP2/443-258/11/ICz)

Jak z tego wynika, organy podatkowe nie zajmują jednolitego stanowiska na temat usług ciągłych. Dlatego przed przystąpieniem do rozliczania wykonywanych czynności według zasad przewidzianych dla sprzedaży ciągłej należy wystąpić do organu podatkowego o potwierdzenie swojego stanowiska.

Czy dostawy towarów mogą być uznane za ciągłe

PROBLEM

Ze stałymi kontrahentami mamy podpisane umowy, z których wynika, że dostawy dokonane w danym miesiącu dokumentujemy jedną zbiorczą fakturą po zakończeniu miesiąca. W trakcie miesiąca nie wiemy, jaka ilość towaru została wydana konkretnemu nabywcy. Magazyn przekazuje nam te informacje po zakończeniu miesiąca. Rozliczamy ją w dacie wystawienia faktury, gdyż nie przekraczamy siedmiu dni. Każde wydanie towaru jest dokumentowane tylko dokumentem magazynowym. Czy postępujemy prawidłowo?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00