Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2016-08-29

W jaki sposób korygować zwroty towarów

Zwrot towarów wymaga od sprzedawcy odpowiedniego udokumentowania tego faktu, aby mógł on skorygować VAT od wcześniejszej ich sprzedaży. Jeżeli sprzedaż towaru została udokumentowana fakturą, to zwrot towaru powinien być potwierdzony wystawieniem faktury korygującej. Z kolei zwrot towaru, którego sprzedaż została zaewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, wymaga ujęcia w odrębnej ewidencji.

Jeżeli sprzedawca otrzyma zwrot towarów, których dostawa była udokumentowana fakturą, musi wystawić fakturę korygującą. Aby ją rozliczyć, powinien uzyskać potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy uzyskanie potwierdzenia jest niemożliwe (art. 29 ust. 15 pkt 4 ustawy) lub gdy faktura nie zawiera VAT. O dacie obniżenia podatku należnego wynikającego z faktury korygującej decyduje kolejno:

1) data potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę - jeśli sprzedawca otrzyma potwierdzenie przed terminem złożenia deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nabywca potwierdził odbiór korekty,

2) data otrzymania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jeśli sprzedawca otrzymał potwierdzenie w terminie późniejszym niż opisany w pkt 1.

Jeśli sprzedawca zaewidencjonował sprzedaż zwracanego towaru na kasie rejestrującej, to jego zwrot rozlicza na bieżąco, tj. w deklaracji za okres, w którym nastąpił. Musi jednak dokonać zapisów w ewidencji zwrotów. Ponadto do ewidencji należy dołączyć dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży oraz protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru, podpisany przez sprzedawcę i nabywcę. Są to podstawowe zasady dokonywania korekt przy zwrocie towarów. W praktyce często powstają problemy z ich zastosowaniem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00