Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-11-27

Akcje promocyjne - jak rozliczamy premie pieniężne, rabaty cenowe, prezenty, konkursy

Prowadzenie działalności gospodarczej w warunkach gospodarki rynkowej wymaga od przedsiębiorców podejmowania działań mających na celu intensyfikację sprzedaży. W wyniku tych działań przedsiębiorcy przyznają klientom rabaty i premie pieniężne. Przekazują również prezenty, a także organizują konkursy, w ramach których zwycięzcy przyznawane są nagrody. O ile potrzeba stosowania tych narzędzi marketingowych jest oczywista, o tyle skutki ich zastosowania w VAT już takie oczywiste nie są.

PREMIE PIENIĘŻNE

Premia pieniężna jest formą rabatu udzielanego za osiągnięcie przez nabywcę towarów i usług określonego poziomu zakupów. Jej specyfika polega na tym, że podstawę przyznania stanowi wartość towarów lub usług kupionych przez nabywcę w dłuższym przedziale czasowym (np. premia pieniężna za wypracowany w roku obrót między kontrahentami czy za przekroczenie określonego pułapu obrotów, z reguły wysokiego, następujące z upływem czasu).

1. Otrzymanie przez nabywcę premii pieniężnej za osiągnięcie określonego poziomu zakupów nie stanowi świadczenia usługi

W latach 2005-2008 organy podatkowe traktowały premię pieniężną uzyskaną przez nabywcę w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów najczęściej jako świadczenie usługi. Jeszcze w 2009 r. pojawiały się takie interpretacje. Stanowisko to było konsekwencją niefortunnej interpretacji udzielonej przez Ministra Finansów pismem z 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/04/AP/4026, skierowanym do dyrektorów izb skarbowych i dyrektorów urzędów kontroli skarbowej (opubl. w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów nr 2/2005). Premie pieniężne podzielono w nim na dwie grupy:

● premie pieniężne związane z konkretną dostawą,

● premie pieniężne niezwiązane z żadną konkretną dostawą, uzyskane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy.

Skutki takiego rozróżnienia premii pieniężnych, wynikające z wymienionego pisma, wyrażały się tym, że pierwszą czynność należało uznać za udzielenie rabatu, natomiast drugą - za świadczenie usługi przez nabywcę, który otrzymuje taką premię. Uznanie premii pieniężnej za świadczenie usługi powodowało obowiązek wystawienia faktury VAT i opodatkowania tej czynności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00