Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2010-09-14

System zwrotu VAT podróżnym - TAX FREE, czyli zasady rozliczenia eksportu detalicznego

Zwrot VAT w systemie TAX FREE przysługuje osobom fizycznym, które nie mają stałego miejsca zamieszkania na terenie UE. Może być on dokonywany:

● samodzielnie przez sprzedawcę, u którego podróżny kupił towar, lub

● przez wyspecjalizowane podmioty, z którymi sprzedawca zawarł stosowną umowę, dla których dokonywanie zwrotu stanowi przedmiot działalności gospodarczej.

Ze względu na liczne wątpliwości związane z dokonywaniem zwrotu VAT podróżnym w artykule prezentujemy zasady dokonywania tego rodzaju zwrotu oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z tą tematyką.

Podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu podatku w systemie TAX FREE

Osoby fizyczne, zwane dalej "podróżnymi", które nie posiadają stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, mają prawo do otrzymania zwrotu VAT, który zapłacili przy nabyciu towarów na terytorium Polski, pod warunkiem że towary te w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez te osoby, w ich bagażu osobistym, poza terytorium Wspólnoty (art. 126 ustawy o VAT). Dla przeprowadzenia procedury zwrotu VAT, który został zawarty w cenie nabycia towaru kupionego przez podróżnego na terytorium naszego kraju, niezbędne jest zatem, aby kupujący, uprawniony do zwrotu VAT w systemie TAX FREE:

● był osobą fizyczną,

● posiadał stałe miejsce zamieszkania poza terytorium Wspólnoty,

● wywiózł towary w stanie nienaruszonym poza terytorium UE w bagażu osobistym.

Zwrot VAT w systemie TAX FREE przysługuje zatem osobom fizycznym, które nie mają stałego miejsca zamieszkania na terenie UE, co wyklucza dokonanie tego zwrotu na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne. Istotne jest przy tym, że zastosowane przez ustawodawcę określenie "podróżny" oznacza nie tylko osobę, która przybyła do Polski w celach turystycznych, ale również osobę, która przyjechała w innym celu, np. po zakupy, na spotkanie. Kluczowym warunkiem uprawniającym do zwrotu VAT podróżnemu, który dokonał w Polsce zakupów zawierających w cenie polski VAT, jest jego stałe miejsce zamieszkania. Miejsce zamieszkania podróżnego ustalane jest w momencie dokonywania sprzedaży towaru na podstawie dokumentu tożsamości przedstawionego przez kupującego, czyli z reguły na podstawie paszportu. Jeżeli kupujący posiada podwójne obywatelstwo lub mieszka w różnych krajach, o prawie (lub jego braku) do zwrotu VAT będzie decydował zapis w paszporcie (lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość) określający miejsca zamieszkania obcokrajowca.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00