Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-02-25

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym do dyrektywy VAT

Niedawna nowelizacja dyrektywy 2006/112/WE oraz odpowiednie zmiany w przepisach poszczególnych państw członkowskich (w ramach tzw. Pakietu VAT) istotnie zmodyfikowały unijny system VAT. W Polsce zmiany w tym zakresie wprowadziła ustawa z 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym zmienione zostało również rozporządzenie Rady nr 1777/2005 ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: rozporządzenie), które przewiduje wiele niezwykle istotnych, doprecyzowujących regulacji (w szczególności w kwestii opodatkowania usług). Zmiany w rozporządzeniu są bardzo ważne, ponieważ wiąże ono wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio, bez konieczności odrębnej implementacji. Poniżej zostały przedstawione najistotniejsze zmiany, które będą obowiązywać również polskich podatników1.

1. Kiedy usługobiorca jest podatnikiem VAT

Obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. przepisy odmiennie regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatników oraz podmiotów niebędących podatnikami. Jednocześnie oceny, czy usługobiorca jest podatnikiem, należy dokonać na podstawie niezwykle lakonicznego zapisu, że podatnikiem jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

W praktyce ustalenie, czy usługobiorca prowadzi działalność gospodarczą (i tym samym jest podatnikiem), może być niezwykle trudne. Dotyczy to w szczególności kontrahentów z odległych państw, którzy mogą nie być zainteresowani składaniem odpowiednich wyjaśnień.

W związku z tym przepisy rozporządzenia przewidują pewnego rodzaju uproszczenie dla usługodawców. Wprawdzie nie zwalniają ich z obowiązku analizy rzeczywistego statusu usługobiorców, ale przyznają jednocześnie, że gdyby ustalania te okazały się sprzeczne z rzeczywistością (np. organy podatkowe doszłyby do innego wniosku), usługodawca nie może ponosić negatywnych konsekwencji, jeżeli dokonując tych ustaleń, działał w dobrej wierze i dochował należytej staranności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00