Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2010-04-21

Praktyczne problemy z rozliczaniem ulgi na złe długi

Wierzyciel, który ma trudności z wyegzekwowaniem od dłużnika zapłaty za dokonaną dostawę towaru lub wykonaną usługę, ma możliwość "odzyskania" VAT należnego wykazanego na fakturach dokumentujących te czynności. W obrocie gospodarczym coraz częściej zdarzają się sytuacje, gdy sprzedawca (wierzyciel) wystawia fakturę VAT za dostarczony towar lub wyświadczoną usługę, odprowadza do urzędu skarbowego VAT należny od tej sprzedaży, a następnie bezskutecznie czeka na zapłatę od dłużnika. Dłużnik natomiast czerpie różnorakie korzyści z tej sytuacji. Po pierwsze, dysponuje nabytym towarem, mimo że nie zapłacił za niego. Po drugie, ma możliwość odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury, a więc obniżenia swojego zobowiązania wobec urzędu skarbowego. W takim przypadku wierzycielowi przysługuje prawo do korekty podatku należnego, dokonanej w związku z brakiem zapłaty ze strony dłużnika, powszechnie określanej mianem ulgi na złe długi. Ulga ta ma na celu ochronę wierzyciela przed ponoszeniem ciężaru podatkowego w postaci podatku należnego od transakcji, za którą nie uzyskał zapłaty, a z drugiej strony ma ograniczyć prawo do odliczenia podatku naliczonego u nabywcy, który nie wywiązuje się z płatności.

Zasady korzystania z ulgi na złe długi

Jakie warunki muszą być spełnione oraz jakich czynności powinien dokonać sprzedawca, aby mógł skorzystać z ulgi na złe długi

Skorzystanie przez podatnika z ulgi na złe długi wymaga spełnienia warunków określonych przepisami ustawy (art. 89a). VAT należny z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi na terytorium kraju może zostać skorygowany wówczas, gdy:

● nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona, tzn. wierzytelność nie została uregulowana przez dłużnika w ciągu 180 dni, licząc od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze,

● dostawa towaru lub świadczenie usług zostały dokonane na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00