Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2009-05-25

Szczególne przypadki korekt w pytaniach i odpowiedziach

Korekty są konieczne nie tylko w przypadku sprzedaży dokumentowanej zwykłymi fakturami. Korekty te sprawiają podatnikom wiele problemów, gdyż nie ma przepisów, które wprost regulowałyby zasady ich wystawiania. W niniejszym tekście prezentujemy pytania i odpowiedzi dotyczące zasad korygowania obowiązujących przy sprzedaży dokumentowanej innymi - niż zwykłe - fakturami (VAT marża, VAT RR) oraz przy sprzedaży bezfakturowej.

1. Jak rozliczać rabaty, gdy sprzedaż nie jest dokumentowana fakturą

problem

Prowadzę sklep z artykułami budowlanymi. Zamierzam zorganizować sprzedaż premiową. Dokonanie w ciągu miesiąca zakupów za kwotę co najmniej 5000 zł będzie uprawniać do uzyskania rabatu w wysokości 5%. W jaki sposób rozliczyć rabaty przyznawane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, których zakupy są dokumentowane paragonami?

rada

Przyznawane rabaty powinny być rozliczane na bieżąco, tj. w deklaracji za miesiąc, w którym zostały przyznane.

uzasadnienie

Podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) - art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten ma zastosowanie również w przypadku sprzedaży bezfakturowej.

W konsekwencji udzielenie przez Pana rabatów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, które dokonały zakupów „na paragon”, jest dopuszczalne. W tym celu konieczne jest:

1) sporządzenie umowy, aneksu do umowy lub innego dokumentu, z którego wynika przyznanie rabatu (ze względu na określony w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług wymóg udokumentowania rabatu),

2) dokonanie zapisu o przyznanym rabacie w tzw. zeszycie korekt (ewidencji prowadzonej w celu rozliczania korekt dotyczących ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej),

3) odebranie starego paragonu osobie korzystającej z rabatu i wydrukowanie jej nowego, uwzględniającego przyznany rabat; brak tego paragonu nie pozbawia podatnika prawa do dokonania korekty (patrz pkt 2).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00